امروز پنج شنبه, 28 دی 1396 - Thu 01 18 2018

منو

رفع موانع های صنعتی شدن نان در راستای بهبود کیفی نان

  • بازدید: 2916

 1-ذائقه مصرف کننده

تصور عامه مردم که ذائقه آنان در طی سالیان متمادی به مصرف نانهای تخت و مسطح از قبیل لواش و سنگک عادت کرده و غذاهای آنان نوعاً لقمه ای می باشد از نان صنعتی همانا نانهای حجیم شده است در صورتیکه با ماشین آلات تولید نان صنعتی می توان نانهای صنعتی نیمه حجیم را نیز به روش صنعتی تولید و عرضه نمود لذا با فرهنگ سازی و آگاهی مصرف کنندگان از خواص کیفی و بهداشتی و ارزش غذائی نانهای صنعتی موجب تدریجی تغییر حالت ذائقه مصرف کننده و توسعه نانهای صنعتی خواهد بود 

2-اختصاص یارانه به نانهای سنتی

تخصیص یارانه به نانهای سنتی و عدم وجود این امکان برای نانهای صنعتی عملاً عرصه رقابت را برای آنان غیر ممکن ساخته بود که یکی از موانع عهده صنعتی شدن نان در کشور همین عامل (عدم رقابت )بود  که با اجرای شدن طرح هدفمند سازی یارانه ها در بخش آرد و نان این مانع اساسی رفع و شاهد شکوفائی و پویایی در این صنعت خواهیم بود .
 

3-حجم بالای سرمایه گذاری برای ایجاد واحدهای تولید نان صنعتی

به علت وارداتی بودن ماشین آلات تولید نان صنعتی این صنعت نیاز به سرمایه گذاری بالای دارد لذا انتظار می رود وزارت محترم صنایع و معادن و با تلاش صنعتگران کشور با بوی کردن تکنولوژی ساختن ماشین آلات مورد نیاز به یاری سرمایه گذاران بشتابند.
 

4-نگرانی از بیکاری نیروی انسانی شاغل در نانوایی های صنعتی

واقعیت این است که در عرصه تولید نانهای سنتی برای خیل عظیمی از کارگران شاغل در حدود 56000 نانوای در کشور شغل ایجاد گردیده و یکی از نگرانی های مسئولین دولتی این است که با صنعتی شدن نان کارگران مذکور کار خود را از دست بدهند اما به نظر می رسد:

1-اولاً صنعتی شدن نان به معنای آن نیست که کلید نانوایی های سنتی برچیده شوند

2-ثانیاً روند صنعتی شدن تدریجی خواهد بود و بخش قابل توجهی از نیروهای شاغل در نانوایی های سنتی در چرخه تولید و توزیع نانهای صنعتی جذب می شوند.

3-ثالثاً در قانون بودجه سال 86 کل کشور برای بازخریدی و یا بازنشستگی و برخورداری کارگران نانوایی های سنتی از مزایای تامین اجتماعیی پیش بینی های لازم به عمل آمده است .
 

5-دغدغه های صنعتی شدن نان

هزینه های زیادی بابت طولانی شدن طرح و بوروکراسی اداری طولانی و بانکی و عدم اطمینان و اعتماد سرمایه گذار در خصوص فرهنگ و ذائقه مردم در نان صنعتی میباشد .بنابر این برای اینکه بتوانیم در تولید و مصرف نان کشور دگرگونی ایجاد نمایم ابتدا می بایستی فرهنگ سازی کنیم تا مصرف نان از سنتی به صنعتی سوق پیدا کند زیرا بدون فرهنگ سازی و بدون ایجاد بستر مناسب فرهنگی نمی توان در این عرصه موفق بود نهایت باید از ابعاد مختلف و از طرق گوناگون این باور در اذهان مردم ایجاد شود که زمان آن فرا رسیده تا در زمینه شیوه نان از تکنولوژی روز استفاده نمود تا نان با کیفیت مرغوب تولید و به مصرف برسد بنابر این ترویج و تشویق مصرف نانهای صنعتی با توجه به ارزش و مزیت آن ضروری و اساسی میباشد. و روند تغییر شیوه پخت نان در کشور ضرورتی انکار ناپذیر است زیرا نارضایتی سالیان سال اقشار مختلف جامعه و دولت در خصوص کیفیت نامناسب نان تولیدی به روش سنتی و ضایعات 30-20 درصدی در این بخش و اختصاص یارانه هنگفت 4400 میلیارد تومان و عدم رعایت بهداشت و زمان تخمیر و پخت و استفاده از افزودنی های غیر مجاز سبب به هدر رفتن این سرمایه ملی شده بود لذا حمایت دولت و تصمیم جدی دولت و مجلس و استقبال مردم از اجرای هدفمند کردن یارانه ها در رابطه با توسعه نان صنعتی و دستگاههای سیاستگذار و نظارتی اعم از وزارت بازرگانی به عنوان متولی نان و آرد کشور و وزارت صنایع به عنوان پشتیانی کننده این بخش صنعت تلاش می کنند تا این اهداف را به نحو مطلوب بیش ببرند که در این زمینه فرآیند طراحی مهندس ، ماشین آلات و تجهیزات استاندارد در قالب تولید محصول با کیفیت مناسب اهداف عمده و تلاش دست اندرکاران تا بتوانند الگوی مناسبی را فراهم کنند . و امروز شاهد آن هستم که با تلاش دست اندرکاران مهندسی طراحی ماشین آلات با فن آوری و دانش روز با استفاده از تجربیات یک الگوی تقریباً بوی را پیارده سازی کنند و با ظرفیت و تنوع مطلوب به تولید نان صنعتی مطلوب و ماکول برسند که در این راستا حمایت های ارگانهای ذیربط یکی از ضرورت و موجب انگیزه و تشویق و اهداف آنها را بیش از بیش برآورد خواهد کرد و با ایجاد برند و نشان تجاری در بخش صنعت نان دگرگونی خواهد شد.
 

غلامرضا چالوشی- مدیر کنترل کیفی غله و خدمات بازرگانی منطقه 8

  

 

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شرکت غله و بازرگانی منطقه 8 می باشد